söndag 17 november 2013

Namadgi National Park

Söndagen har, tillskillnad från lördagen, spenderats lite mer aktiv. Jag och två andra kompisar har nämligen "bushwalkat", gått omkring i bushen helt enkelt.

Något som det finns gott om i Australien är naturreservat. Natur är (nästintill) bevarad i sitt naturliga skick. Det är ganska häftigt att se. Hur man först befinner sig i en storstad, kör en bit med bilen och helt plötsligt befinner sig mitt bland bergen. Snacka om att vara mitt i ingenstans.

Så vi börjar ta oss upp för berget. Om vi säger så här, tillbaka vägen gick betydligt snabbare. 

Att pausa med jämna mellanrum är skönt. 

Lite busig måste man få vara! 

Finns inte så mycket blommor här tycker jag, därför blev jag väldigt glad när jag såg dessa.

Vi närmar oss toppen av berget. Se upp! 

Framme! Berget som vi står på nu är ett av de högsta i den här delstaten.

Idag har jag inte bara pratat engelska utan faktiskt också franska! Dessa två tjejer är äldre än mig och kommer från Frankrike. Och det är väl ingen hemlighet att fransmän och fransyskor inte är experter på franska. Så ibland när de pratar franska med varandra så svarar jag dem på franska eller säger helt enkelt Je comprend, vilket betyder Jag förstår. Båda blev väldigt förvånade i början. Så idag sa Hélène till mig "You're the best Marianne. Both in english and in french!" Jag agerade deras guide när de inte förstod vad australiensarna menade.  

Så under mitt år i Australien kommer jag inte bara förbättra min engelska. Jag kommer även försöka ta upp mina franskakunskaper!
Ganska tillfreds med livet.

Det var en sån härlig plats. Tyst och lugnt.

Så när det blir för lugnt så får man ta och leva lite farligt!

Jag tror inte riktigt att ni förstår hur högt upp det här är. Men att sitta och gunga med fötterna var lite av living on the edge känsla. Bokstavligt talat. 

Det var absolut fint här uppe. Men jag måste säga, att efter att jag besökt Grand Canyon (USA, förra året) så blev jag inte lika imponerad som mina vänner.

Det häftigaste med de här bilderna är att de är helt oredigerade. Förstår ni vilka vackra färger det är. Gillar verkligen den här bilden. Konstrasten mellan allt.

En annan sak som är väldigt konstigt är jag nu kan säga att kängurur nästan har blivit en del av vardagen. 

Den australienska vildmarken. Vackert. Rofyllt. 

Himlen är fortfarande blå, men jag ville visa att det faktiskt kan vara lite moln på den också! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar