torsdag 28 november 2013

Pepparkakor

Japp, det är vad vi har gjort idag, bakat pepparkakor!

Dagen började med paket från mig till mina pojkar.

Så här glad blir man av att få en helt egen kavel!
(Om ni har barn så är det ett måste. Bakningen blir mycket roligare när man själv får kavla ut. Och alla kan vara sysselsatta på samma gång)

Spänningen stiger... Nästa paket innehöll pepparkaksmått. Nu har vi allt vi behöver för att baka.

Efter lite telefonassistans från mamma om hur mycket mjöl jag ska ha i degen så kör vi igång. Vi kavlar, skrattar och gör alla möjliga former. Pojkarna är på superbra humör och framtiden som bagare ser ljus ut för dem. 

Jag håller mig till lite mer traditionella former.

Medan pojkarna gör både hammare, elefanter och hundar. Min favorit var fjärilen!

Och ja, en del av plåtarna blev lite brända. Men så är det när man bakar med två fyraåringar. Det är verkligen fullt upp. Is it thin enough now, Marianne? /  I'm making a dog! /  Noooo, I broke my pig /AAAAH, I made a hammer! 

Det var en minst sagt intensiv och intressant morgon. Alla var på bra humör och fick mig lite julkänsla, trots att det är 32° utanför dörren.

Och som min facebookuppdatering sa, min mage känner av att jag bakat pepparkakor. För finns det någon som kan säga att de föredrar färdiga pepparkakor framför degen?! Inte då jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar