måndag 17 februari 2014

En bild av Sverige

Min kompis Sarah(som som nu är påväg att flytta till SWE) har tidigare bott ett år i Sverige. I Stockholm. Hon har en bild av hur svenskar ska vara. Och jag är inte alls sådan. Hon frågar mig om jag verkligen är svensk. Hon har pratat med sina kompisar av hennes bild av en svensk och efter att de har träffat mig så säger hon "Marianne, är ett undantag, hon är ingen typisk svensk tjej" 

Vi kan ju börja med det uppenbara. Jag är inte blond och jag har inte blåa ögon. Det är ganska intressant att höra vad någon utifrån tycker om Sverige och dess invånare. Om man jämför en australiensare med en svensk så tycker hon att australiensare är mer öppna. Det kan jag nog hålla med om. De är väldigt vänliga, släpper gärna in nya människor i sina vänskapskretsar och är sociala. Sarah tycker att jag är mer som dem. "Du är väldigt social, och inte rädd för att prata med nya människor". Inte första gången jag hört det. Stämmer nog ganska bra. 

Ja, nu kan man tycka att hon drar alla över en kant. Så bli inte förnedrade. Men detta är hennes bild av Sverige, jag har en bild av en australiensare och jag tror att alla som reser tids nog ser någon form av stereotyp av befolkningen som de möter. 

En annan sak som Sarah säger är att hon tycker att jag är så väldigt positivt. Att jag alltid väljer att se saker från den ljusa sidan. Det kan stämma ibland, jag vet att vissa saker är ingen idé att oroa sig för. Jag väljer att se lösningar istället för problem. (Detta betyder inte att jag är Miss Positiv hela tiden)

Ett exempel på detta fick jag faktiskt se själv i lördags. Jag mådde inte särskilt bra. Har bott här i 6 månader nu, 2 veckor innan jag åker så drar jag på mig någon Australien - bakterie. Canberra vill tydligt inte bli av med mig! Jag skulle kunna deppa ner mig ordentligt. Första regnovädret under min tid kommer hit. Det öser ner. Men nej, jag (och min värdmamma) kryper upp i varsin soffa och ser på film nästan hela dagen. Alla de där filmerna som jag såg när jag var yngre och tyckte var så bra. Casper, Peter Pan och så någon Jack Kangaroo. Pojkarna ger oss glass. Så ja, trots magont och regnoväder så blev det en rätt bra lördag. Man kan se allt från två sidor, och väljer man att se på det från den ljusa sidan blir allting mycket lättare och roligare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar