onsdag 12 februari 2014

Australien påverkar

Nu har jag varit här ganska länge, och man kan definitivt säga att Australien har påverkat mig. 

Jag såg på film igår, huvudpersonen skulle mötas i Hyde Park. De kommer dit och jag tänker "Det där är inte Hyde Park?!" I filmen så är det i London, medan jag associerar Hyde Park med favvoparken i Sydney.

Andra gånger när jag ser på amerikanska filmer så blir jag konfunderad när människorna hoppar in i bilen på vänster sida och kör iväg. "Hallå, ratten sitter ju på höger?"

I helgen så satte jag mig och såg på reprisen av Melodifestivalen och jag blev överraskad över att de pratade svenska. 

Jag har absolut vant mig vid Australien vid det här laget. Jag tänker på engelska, även när jag är ensam. Ser filmer på engelska, pratar engelska och lyssna på musik har blivit ännu mer om att förstå vad låttexten handlar om. 

När jag möter någon så tänker jag inte Hej, utan nu är det G'day eller Hi, how's it going?

Jag kan inte titulera mig som en Aussie riktigt än, men jag är på god väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar