fredag 17 januari 2014

Sommarvärme

Det här högsommar i Australien nu. Det är väldigt varmt. Denna vecka har sagts varit sommarens hetaste och Adelaide blev igår utsedd till världens varmaste stad, 46° hade de där... Inget normalt januariväder för mig precis. Här i Canberra har det varit runt 39° hela veckan, 40° igår. Pojkarna och jag stannar för det mesta inomhus.

Igår så blev jag upphämtad av två australienska tjejer. Den ena har svenskt påbrå så vi träffade henne på svenska ambassaden. Vi satte oss på en bar, drack öl och njöt av sommaren. Det som jag saknar när jag jämför svensk och australiensk sommar är de svenska sommarnätterna. Hur länge det är ljust. Att man kan sitta ute vid midnatt och det är fortfarande ljust ute. Här blir det verkligen mörkt när solen går ner, vilket sker ungefär runt kl 8. Trots att det var mörkt ute så var det fortfarande varmt, vi satt där i sommarklänningar.

Jag hade verkligen en jättetrevlig kväll, superhärliga tjejer, fint väder och gott att dricka. Den ena flyttar till Sverige om en månad och den andra ska dit i sommar (svensk) så jag har möjlighet att se dem igen. Vi avslutade kvällen med att åka till en utsiktsplats uppe på ett berg. Vi såg stan från ovan och alla var nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar