torsdag 2 januari 2014

Juldagen

En högst annorlunda dag.

När barnen vaknade på morgonen så var granen klädd. Under den låg det mer paket än någon kunnat räkna tror jag.

Det tog sin lilla tur att öppna alla dessa paket. Men alla fick något som de blev nöjda med.

Gladast blev nog pojkarna när de fick syn på vad som stod utanför huset. En egen lekpark! En ganska häftigt julklapp! Jag vet då vad mina sista två månader kommer att bestå av...

Vi dukade upp ett lång bord. 17 personer skulle fira jul tillsammans hos min värdfamilj. Alla skulle sova där. Så det var lite lagom trångt i huset i några dagar. Desto fler desto bättre eller vad är det man säger?

Typisk engelsk/ australiensk jullunch. Fyra olika sorters grillat kött. Pork, ham, beef, turkey. Ugnsrostade grönsaker och rotfrukter och lite annat. Gott, men annorlunda. En sak som jag insett är att australiensarna äter rätt lite. För finns det någon i Sverige som ärligt kan erkänna att hen inte tar mat mer än en gång när det serveras julbord? Nä, jag trodde väl inte det. Min svenska familj, inklusive mig var de enda som tog om...

Sötsaker fanns det också så det räckte. Massa färsk frukt, choklad, pavlova (marängliknande tårta), äpplepaj och en traditionell christmas cake. 

Det var en bra dag. Definitivt en jul som jag kommer att minnas. Den skiljer sig så väldigt mot vad jag är van vid. Om vi säger så här, jag ser fram emot nästa jul, med alla massa tomtar, julmat, Kalle Anka och snö. Men detta var bara en av alla jular som jag kommer att fira och jag ångrar det inte alls!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar