lördag 11 januari 2014

Cairns



Om det var varmt i Uluru så var det minst lika varmt i Cairns. Men en helt annan värme. Luftfuktigheten är extremt hög. Du behöver inte gå många steg utomhus för att bli svettig. Ändå så tror jag nog att jag föredrar den värmen framför öknen. De kändes mer som att man var på en solsemester

Vi hann med otroligt mycket under våra dagar i Cairns. Det var så häftigt




Vi åkte på kryssning och såg krokodiler. En liten, en större och en stor! Verkligen inte något man gör varje dag

Dagen efter så åkte vi ut på kryssningen med en stor båt. Vi åkte ut till den yttre delen av Stora Barriärrevet. Helt fantastiskt. 

Här är vi på båten på väg ut. Vädret var perfekt, varmt och skönt. Fördelen med havet är vinden som kommer. 
Naturardelen av mig kröp fram. Under resan ut till revet så höll en marinbiolog en presentation om barriärrevet. Riktigt bra och så intressant. Han sa att han skulle hålla guidade snorkelturer för en mindre summa. Jag tvekade inte en sekund. Egentligen var alla grupper fullbokade men jag använde min svenska charm och med hjälp av den så fick jag plats i första gruppen. Vilken grej! Vi simmade väldigt långt ut. Han berättade om allt vi såg. Rosa, blåa, neon gröna koraller. Meterstora musslor, nemofiskar och fiskar i alla färger. Häftigast var nog ändå när vi såg en havssköldpadda. Så fin! 

Att snorkla i Stora Barriärrevet var helt fantastiskt. Färgerna, det klarblåa vattnet- allt. Något jag kommer minnas förevigt.  

 Kvällen i Cairns var vår nästsista kväll tillsammans. Vi gick ut och åt på finrestauranag och bara njöt av varandras sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar