söndag 1 december 2013

Min helg

Jag har haft en riktigt bra helg. Eftersom det var Elins första gång i Canberra så besökte vi några turistattraktioner under lördagen. Jag har sett både nya och gamla parlamentshuset men aldrig gått in i det gamla. Så det blev lite nytt för mig också.
Himlen är fortfarande klarblå. Solen sken. Jag lyckades bränna mig för första gången. Trots att jag använde solkräm. Eller ja, där jag brände mig hade jag ju ingen solkräm. För jag kan då fasiken inte smörja in ryggen själv! 

Elin ville berätta för alla andra där inne att vi varit där. (Det var ett stort papper på vägen som man skulle måla på)

Sen tog vi oss en promenad längs sjön. Tog det lugnt i gräset. Tror att vi har pratat non stop sen vi träffades. Så härligt. 

Lördagen avslutades med middag. Jag och Elin måste vara experter på att hitta billig och god mat. Både här och i Sydney. Det är ju kul. 

Söndagen har jag spenderat på marknader. Först den där jättestora och mysiga. Provsmakade massa mat och köpte mig en bagel till lunch. Satt under ett träd, med jacka på, för att inte bränna mig.

Nästa anhalt var en skandinavisk marknad. Jag tror inte ni förstår hur mycket man saknar/uppskattar Sverige när man inte är där. Köpte julmust och sill (övriga familjen Melkersson gillar). Åt lussebulle och drack glögg. Så mysigt. En annorlunda, och betydligt varmare första advent.

Det finns en svensk skola i Canberra och barnen därifrån deltog i ett luciatåg. Riktigt fint var det. Vet inte när jag senast blev så glad över att höra svenska julsånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar