onsdag 25 december 2013

En annorlunda julafton

GOOOOOD JUUUUUL!

För någon från Sverige så betyder 24 december jul. Massa god mat, släkt och vänner, julklappar och Kalle Anka. När man är i Australien så är det lite annorlunda. Här är det 25 december som är dagen D. Jag och övriga familjen har gjort det bästa av situationen. Blandat våra traditioner med internationella.

Vi började dagen med att allihopa dricka svenskt kaffe, mycket uppskattat. Jag lagade gröt till familjen Melkersson, ingen risgrynsgröt men havregrynsgröt.

Förmiddagen spenderades i Tidbinbilla Nature Reserve. Häftig upplevelse. Såg väldigt många australienska djur.

En annorlunda julafton. God Jul!

hopp, hopp

Övriga familjen reagerade ungefär som jag när de såg kängurur för första gången. Mamma var lyrisk!

För att få lite julkänsla i den australiska hettan så köpte jag tomteluvor till hela familjen. Fina familjen.

Koala! Första gången för mig. Väldigt sällan man ser koalor i det vilda. Min värdmamma tillexempel har aldrig sett en. Det var helt fantastiskt. Vilket mysigt djur. 

Mindre mysigt var ormen. När vi kom hem så fick vi reda på att det tydligen var en de absolut giftigaste ormana. Jag är nästan glad att vi inte visste det innan. 

Jag fixade oss svenskt julbord. Åh, så gott det var. 

Vi såg även emu. Intressanta fåglar

Väl hemma så gjorde jag och pojkarna pepparkakshus. Inte med på bilden då reslutatet inte blev det bästa. Lite vingligt. Roligt hade vi! Efter huset så gjorde jag, med hjälp av min mamma, ett tåg. Resultatet blev mycket bättre och jag är faktiskt riktigt imponerad.

En definitivt annorlunda julafton. Intressant. Trevligt. Här så firar de den 25 decemeber så det ska bli intressant att se hur julen firas i Australien. 


1 kommentar:

  1. Vilken härlig - och annorlunda - julafton! Mysigt att ni fick fira tillsammans :-) Kramar till er alla från oss på Orust! /Karin

    SvaraRadera