tisdag 22 oktober 2013

Tibinbilla Nature Reserve

En ganska omväxlande dag kan man säga.
Jag packade gossedjur i pojkarnas skolryggsäckar. De skulle nämligen ha teddybearpicknick idag. Lachlan valde en giraff och Aiden en skruvdragare (deras sovrum är inrett med verktyg, gossedjur, tavlor och lakan med hammare, skiftnycklar och skruvdragare). Följde pojkarna till skolan och har varit ledig resten av dagen.

Jag och min franska vän Perrine bestämde oss för att åka till Tibinbilla, ett naturreservat en halvtimmes resa från mig. Vi skulle se massa australienska djur och en hel del natur. Natur såg vi definitivt, bushwalking tjoho! Lite sämre med djur. Förutom kängurur, de är överallt! Hoppar över vägen, ligger och vilar under ett träd och hanarna bråkar med varandra på ängen om att bli flockens ledare. 

Det här är ingen vanlig djurpark. Utan man kör in med bilen. Stannar var man vill och kan promenera i skogen. 

På väg in i reservatet

Antingen så var vi högt upp eller så var molnen väldigt låga. Häftigt hur som helst

Börjar bli lite av en vardag men de fascinerar mig fortfarande. Särskilt när de bär runt på en Mini Ru

Så vi börjar gå

Träffar på ännu en Ruu. Vet inte vem som blev mest förvånad, jag eller kängururn?


Såg den konstiga växten någonsin. Visst ser det ut precis som en fågel?!

Vi fortsatte gå och helt plötsligt så öppnar sig himlen. Det börjar regna, först lite smått så vi bestämmer oss för att sätta oss under skydd och äta lunch. Jag hade gjort en sallad men glömt gaffel så jag kände mig som en femåring när jag satt där och åt med fingarna. 2 minuter senare så börjar det spöregna! Vi försökte vänta ut regnet. En halvtimme senare började det att avta så vi bestämde oss för att gå tillbaka till bilen. Vi hoppade över pölar, gick balansgång på stenar och kom till bilen. Körde vidare, för inte tänkte vi åka hem nu när vi kommit så långt! Det blev inga långa promenader, men vi fick åtminstone se några svarta svanar, några grodor. Troligtvis en platypus (näbbdjur) men ingen koala. Regnet upphörde när vi var på toppen av berget. Skönt

Glad att jag valde regnjacka idag!

Så ja, det var en minst sagt omväxlande dag. Perrine och jag har tagit beslutet av återvända till naturreservatet, i sommar! Då vädret är bättre och vi förhoppningsvis kan se lite fler djur. Lagom blöta åkte vi hem till henne och drack varm choklad. 

Jag åkte hem, löpträningen som jag planerat att ha fick bytas ut mot styrketräning. Nu är mina armar så trötta att det nästan är jobbigt att skriva på datorn.  

2 kommentarer:

  1. Det är så kul och intressant att läsa om hur du har det nere i Australien. Och jag tycker det är så fräckt och vågat att du åkte dit och lever som du gör (det har du säkert hört x antal ggr), jag önskar att jag också hade vågat det. Och bilderna du tar är väldigt snygga får jag säga. Hoppas du har det så bra som det verkar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att höra Emelie! Haha, ja lite coolt är det allt att sätta sig ensam på ett flygplan till andra sidan jorden ;) Än är det inte för sent!
      Kul att du uppskattar bloggen och jag har det verkligen bra :)

      Radera