tisdag 24 september 2013

Pepptalk

En liten hyllning till mig själv. Börjar komma tillbaka till mitt nyttiga jag. Kanske inte så hårddraget som i början av året utan mer på en rimlig nivå.

Jag har hört att Australiens invånare är det tredje fetaste i världen. Det är inte som att jag tycker att alla är överviktiga men ju mer jag tänker på deras matkultur desto mer inser att jag det kanske inte är så konstigt. Jag som är uppvuxen ganska mycket utan socker. Jag menar, jag äter rabarberpaj helt utan sötning! Har haft lite svårt för mängden socker som finns här. Precis som hemma så består flingorna till största del av socker. Därför är jag glad över att jag gått tillbaka till att äta gröt nästan dagligen (Inte för att jag ens testade flingorna, men ändå).

Efterrätt är ett vanligt förekommande. Custard är barnens favorit. Det är ungefär vaniljsås. Så när de äter custard med frukt så äter jag bara frukt.

Deras största mål äts på kvällen, halv sju. Det har varit lite jobbigt. Särskilt med tanke på att vanligaste lunchen är smörgås. Man håller sig inte riktigt mätt i 6h. Där har jag också valt ett nyttigare alternativ. Mamman köper fortfarande rågbröd som jag äter ibland, främst när vi ska ha med lunch. Annars är ägg ( i alla dess former), keso, avokado och olika typer av sallader vanligt. För att överleva fram till middagen äter jag mellanmål/eftermiddagsfrukt.

Familjen har varit väldigt förstående "Är du hungrig så gå bara till kylen"

Det är inte bara maten som har gått bättre. Det har även träningen gjort. Magrutorna syns. Löptränar ett par gånger i veckan. Promenerar en hel del ( som alltid gör som turist) och så har jag ju rätt livliga barn också!

Så ja, jag är lite stolt över mig själv.
Att jag, som 18åring satte mig ensam på ett flyg till andra sidan jordklotet
Att jag, trots att matkulturen är annorlunda kan bibehålla mitt nyttiga jag (Tack till mamma och pappa som gett mig en matspjälkning utav bara den som gör att jag egentligen kan äta vad jag vill utan att gå upp i vikt)
Att jag både klarar av att gå omkring och klara mig själv i en ny stad och däremellan är modig nog att träffa nya människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar