onsdag 28 augusti 2013

Wednesday

Onsdagar är jag ledig på så jag fick skjuts av pappan in till Canberra city och har spenderat en stor del av dagen där.

Vid första anblicken är stan inte så underhållande. Det är Australiens huvudstad men staden är ändå ganska liten. Anledningen till att Canberra är huvudstad är att det var en dispyt mellan Sydney och Melbourne om vilken stad som skulle bli huvudstad. Så då valde man en plats mitt emellan. Canberra är alltså en anlag, en planerad stad. Tittar man på en karta är den rätt cool. Den är byggd i cirklar.
Bild från atn.com.au
Jag sa att jag inte tyckte den var underhållande i början. Men undersöker man lite noggrannare och inte bara stannar kvar i de fancy, businesskvarteren, där alla går omkring i kavaj, slips och höga klackar så blir den mycket roligare. Det finns ett jätte stort köpcentrum mitt i smeten. Jag var inne där och var på väg att köpa både skor, väskor och plånbok men kom på att man behöver ju faktiskt inte göra allt första dagen. Jag har många dagar kvar att spendera här. 

Både Sydney och Canberra har gott om grönområden vilket är väldigt fint och mysigt. Jag köpte lunch och satte mig ute på en bänk i solen och bara njöt. 

Sen hittade jag en jättemysig bookshop. Ägaren var italiensk och berättade att på kvällen förändrades lokalen och det kom liveband dit. Jag ska definitivt ta mig en tur dit en kväll! 

Kolla hur nära bergen staden ligger!

Gick förbi en rugbyplan där ett gäng med kontorsgubbar spelade en omgång på lunchen. 
Inte för att jag är någon kontorsnisse men det kanske en möjlighet för mig att faktiskt spela rugby!
 (Eller vad säger du, pappa? )

Det här är studentbostäder. Väääldigt färgglad

Bästa skylten jag sett. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar