fredag 10 januari 2014

Nyår i Sydney

31 december 2014. Definitivt ett datum som jag inte kommer att glömma inom de närmsta åren. Att fira nyår i Sydney är ett riktigt äventyr.

Att ha familjen där var helt underbart

Och att fira nyår med en fin vän är väl något som hör till!

Eftersom nyår här är mitt i sommaren så liknar det väldigt lite de nyårsfiranden som jag är van vid. Nyår och nästan alla andra högtider här är en enorm utomhusfest. Man har med sig mat och dricka och sätter sig på en filt i parken. Vid nyår så vill nästan alla se fyrverkerierna vid midnatt över Harbour Bridge och Sydney Opera House. Det finns dock inte hur mycket plats som helst på kullarna runtomkring. Detta innebär kö. I timmar. Elins kompisar ställde sig i kö runt klockan 9 på morgonen, och de hamnade inte ens långt fram i denna kö. 

Vi bestämde att det inte är värt att köa i så många timmar. Inte ens för att se fyrverkerierna. Så vi hade vår egen picknick. I min minst lika fin park, bara med lite sämre havsutsikt.

På kvällen så hade vi bokat på bord på en fin restaurang, min familjen, jag och Elin. Det kändes väldigt fint. Som ett mer seriöst nyårsfirande. Det var också en minnesvärd händelse. 


Förrätten var Ostron, seafood på salladsblad & kycklingklubbor.
Det intressanta var att man delade på allt. 


 Huvudrätten. Värsta jag sett. Mamma, Pappa och jag beställde fisk. Och vad fick vi? En hel fisk! Så udda. Den smakade mycket bra, men presentationen var rätt obehaglig. Emil och Elin beställde lamm, och även de fick en stor bit lamm att dela på.

Efterrätt. Precis som tidigare så var det något som man delade på Pavlova med bär, gelé & ostbricka

Efter middagen så stack Elin och jag iväg och drack lite nyårsdrinkar. Vid tolvslaget skålade vi i champagne och lyckades få en glimt av de 12 minuter (en för varje månad) långa fyrverkerishowen. Något att minnas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar