torsdag 19 december 2013

Det där med språket

Ni kanske är nyfikna hur det går med australienskan för mig? Jo, nu ska jag berätta. Det går bra. Eller ja, engelskan går bra. Inte som att jag direkt kan säga "Wow, vad mycket min engelska har förbättrats!" Men jag kan definitivt säga att det går mycket enklare nu. Språket flyter på naturligt. Det är det enda jag pratar. Jag behöver inte fundera längre. Jag tänker på engelska. 

Sen var det ju det där med den australienska slangen. Ibland går det bra... och ibland är det bara att nicka och le. Jag förstår min värdpappa mer och mer. Sen möter man en riktigt aussie guy och man känner bara "Va snackar du om? Det där är inte engelska" 

Mina värdbarns farmor sa igår till mig att pojkarna har börjat prata som mig. Vissa ord säger de tydligen med min accent. För ja, jag har fortfarande inte blivit av med den svenska accenten helt. Detta är ju ganska kul att höra. Att jag har influerat dem!

Idag så sa min värdmamma att jag mer och mer börjar låta som en australiensare. "När du kom hit så sa du you, men nu säger du ya, precis som oss!" Jag snappar definitivt upp mer och mer slang här. Jag kommer på mig själv med att säga vissa saker. "My folks is coming over for christmas" Australienska kompisar frågar mig om européer verkligen säger så och jag svarar "Nej, det är nog mest för att jag spenderat så mycket tid med australiensare" 

Australienska är en intressant version av engelska. Lite som ett hittapå språk. Min värdpappa gav mig för ett bra tag sen ett Australienska slang ords lexikon. Det är bland det roligaste jag läst. Helgalet verkligen. Här kommer några exempel på australienska uttryck:

*Folks, we're havin a barbie this arvo (Vi grillar i eftermiddag!)

*That thing is a cactus, mate (Cactus är något som inte funkar.)

*mate, buddy

*bloke,fella (kille)

*I get it for ya (Meningen som jag numera säger. Betyder Jag kan ge det till dig)

Och så mening som man alltid säger Hey, how's it goin? 

Alright mate, I'm going to bed, I'm zonked. 


1 kommentar: