onsdag 30 oktober 2013

Change of plans

Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Jag hade planerat att spendera min lediga dag i stan. Hade skrivit en liten lista på saker som jag ville se. Men efter bara några timmar så var batteriet på min kamera slut (nu snackar vi om kameran som jag kanske har laddat tre, fyra gånger sedan jag kom till Australien). Så planerna fick ändras!  


Jag började med att besöka en kyrka. Church of John the Baptist En mycket fin kyrka.


Det är något med mig och kyrkbyggnader. Jag kan inte sätta fingret på vad men jag gillar dem verkligen. Hur mycket arbete man lagt ner för att bygga dem, hur välgjort det är. Hur vackra de kan vara. Och insidan. Så rofylld


En av de få kyrkor i staden som faktiskt har en kyrkogård utanför.  Har aldrig sett Marianne stavas med två R. 


Sedan hamnade jag på Australian Centre for Christianty and Culture (himla religiös dag detta blev). En vacker trädgård med blommor och träd.

Människorna här är så trevliga! Vaktmästaren utanför kyrkan gav mig lite bakgrunds information. Hur det från början var en enkel kyrka på landsbygden till att bli kyrka i huvudstaden. En vaktmästare i bibelgården berättade skrattandes för mig att vissa skyltar var fel. Drottningen hade varit där och planterat ett träd, men datumet som var skrivet på skylten stämde inte. Om jag nu skulle vilja undersöka det vidare alltså ;)


En klarblå himmel även idag. Vädret det senaste dagarna har dock inte varit lika fint. Väldigt blåsigt och lite moln på himlen.

Jag missade avfarten från motorvägen till Priminister Lodge och kände inte för att vända. Så jag hamnade i ett fint område. Dyraste förorten, med stora hus. Satte mig i utkanten, som visade sig vara ett naturreservat och åt lunch. La mig och skrev lite dagbok och filosoferade på livet i allmänhet. Trots att dagen inte blev som jag planerat så var jag nöjd. Men inte tillräckligt nöjd för att åka hem. 

Så jag begav mig till DFO, ett köpcenter. Eller en outlet egentligen. Gick runt. Hittade en mysig julbutik och insåg att det är mindre än två månader kvar till jul. Hur konstigt är inte det egentligen? Jag har sommarvärme och snart är det jul. Hindrade mig själv från att köpa ett par jätte vackra koppar (inte alltför lätt att frakta på flyg). Ville köpa juldekorationer men insåg att jag inte har så mycket plats att dekorera. Men innan julen är här så har jag nog gått och köpt mig en tomte iallafall! Lite julkänsla måste jag ju ha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar