fredag 18 oktober 2013

Bushfires

TWENTY-SEVEN raging bushfires remain uncontained, one man is dead and hundreds of homes are feared destroyed across New South Wales in what has been described as the worst bushfire disaster in more than a decade  - news.com.au

Befinner mig i lite av ett chocktillstånd just nu. Bushfire (skogsbränder) härjar i Australien. I New South Wales närmare bestämt. Vilket är delstaten närmast ACT (Australian Capital Territory), där jag bor. Jag får mail från organisationen som varnar från att åka till Sydney. Vägar är avstängda. Hus och flera tusen hektar mark är förstörda. I Sydney behöver folk hålla sina fönster och dörrar stängda för att hela staden luktar brandrök. Det ligger som en tjock dimma över NSW. Jag kan inte fatta att detta verkligen händer. Jag får gåshud när Mick och Nic förklara hur skogsbränder går till. Har suttit klistrad framför tvn och nyheterna i en halvtimme. Jag lider med alla de som mist sina hus och jag berömmer brandmännen för sina insatser.

Folk har sedan tidigare sagt att detta kommer bli en mycket varm sommar. Och trovärdheten i de orden ökar för varje dag. Skogsbränder brukar i vanliga fall inte uppkomma förrän i januari. Sydney hade 36° förra helgen.

Jag är glad att jag inte bor mitt i farozonen. Men just nu oroar jag mig så det räcker för alla de som gör det. Fy fasiken
bild från news.com.au

1 kommentar: