onsdag 25 september 2013

Fantastisk dag!

Fantastisk dag!

Vaknade tidigt och gav mig ut på en skön löptur. Människorna man möter säger "Good morning" och ler verkligen. Springer tills benen är stumma och kommer hem, tar en dusch och äter frukost i sängen.

Som min australienska vän frågade igår "What are you going to do on your day off, be a tourist?" Yep, I'm going to be a tourist! Destination Parliament House"

Tar min bil in till stan och parkerar för första gången utan att det kostar skjortan. Helt gratis faktiskt.

Joggingskorna är på, en turists bästa vän!

Hittade en mysig kinesisk park

Vandrade en bit längs den vackra (konstgjorda) sjön

Jag tycker fortfarande att det här tornet är häftigt. Man kan se det från så många vinklar. 

Passerade några ambassader. Dock inte den svenska. Det får bli en annan dag! Här är den brittiska.

Parliament House.
Jag har insett att jag är väldigt intresserad av arkitektur. 
Vackra kyrkor är nog fortfarande min favorit.
Insidan av Parliament House och Australian War Memorial intresserade mig inte särskilt mycket, men det gjorde definitivt utsidan!

Me, utanför New Parliament House. 
Bakom mig syns Old Parliament House och i en rak linje ännu längre bort, på andra sidan sjön, finns Australian War Memorial.

Staden fascinerar mig med alla sina cirklar och rak linjer.

Jag hamnade mitt i någon Graduation Ceremony 
Det var inte bara ungdomar som hade sin avslutningshattar, gamla gubbar också!



Tror nästan att jag tycker att denna byggnad är väl så fin som den nya.

Stora grönområden finns det gott om!

Och parker med vackra blommor och träd!


Efter mitt turistande mötte jag upp Linn. Min svenska Au Pair kompis. Vädret var underbart, 25° och klarblå himmel
"Jag har inte lärt mig att man inte ska sola i Australien"- Linn
Så vi satte oss på hennes gräsmatta och jobbade på vår bränna.
Och pratade! Om allt.
 Skillnader mellan Australien och Sverige. Hur vi uppfattar våra Au Pair familjer. Hur grymt Sverige är! Hur mycket vi tackar våra underbara föräldrar för vår uppfostran. Vi diskuterade också hur mycket man växer som människa när man gör en sådan här resa. Vilka saker vi kommer ta med och inte ta med när vi själva får barn. 
Riktigt skönt att träffa någon från Sverige och bara tjöta! För desto mer tid jag spenderar här, desto mer inser jag hur bra jag har det hemma. Sverige, familjen och den svenska matkulturen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar